פורטלנד, אורגון. השם מצלצל מוכר. נתקלתם בו פה ושם בסרטים או בחדשות. אתם יודעים שזה בארצות הברית ומניחים שזה בטח די גדול. אתם לא בטוחים איפה בדיוק זה יוצא ומשערים שזה איפשהו במרכז או אולי לא כל כך רחוק מסן פרנסיסקו בעצם. אתם לא מכירים אף ישראלי שחי שם או אפילו כזה שהיה כדי לספר. אז מה קורה שם בפורטלנדיה? אולי זה בכלל שם של סדרת טלוויזיה? פורטלנד, אורגון, קבלו הפתעה.


בעשור האחרון, בשקט ובלי יותר מדי הו-הא הפכה פורטלנד לבית גידול מפנק לתעשיות קטנות וגדולות. האופי הייחודי של העיר חלחל גם אל תוך סצנת האופנה המקומית, שנהנית מהמוני שיתופי פעולה מפתיעים ויוזמות מקוריות.

יוזמה יוצאת דופן במיוחד שייכת לקבוצה קטנה וצבעונית ובראשם אריק זינגר, מייסד המותג. הם אמנים, מוזיקאים, אנשי רוח, ומאמינים גדולים בכוחו של הטבע לשנות צורה ולחזור לסיבוב שני. הם משמישים חומרים שהפכו לילדים הכי לא מקובלים בסביבה ומפיחים בהם חיים. כך למשל הפכו קורות עץ שהרכיבו צריפים ישנים, חביות ויסקי ממבשלת בושמילז ואפילו לוחות מחוונים של דגמי מרצדס ישנים - למצרך מבוקש, שממנו ייחתכו בלייזר מסגרות המשקפיים. לרגע אנחנו מתלבטים אם כל העשייה הזאת חושפת טפח היפסטריזם מקומי, ומגיעים למסקנה ההפוכה: אם יש דבר כזה "קלאסיקה אמריקאית" אז זה בדיוק הדבר האותנטי הזה. הסוד טמון בסיפור הפרטי של כל קורה. אלון, דובדבן ואורן מגיעים לגן העדן לעץ של שווד ומחכים בסבלנות לרגע שבו יהפכו מעוד קורת עץ ישנה לאביזר ייחודי ומעוצב. סוג העץ והגוון המקורי שלו, הטקסטורה, מידת החשיפה לשמש או לקור במשך השנים, עקבות מסמרים חלודים שננעצו בו בעבר וסימני השנתות שלעולם אינם זהים, מייצרים מגוון אינסופי של חומר גלם, ובסופו של דבר, מגוון יפהפה של מסגרות אינדיבידואליות.

 

העיצוב של שווד מדוייק, מתוחכם ונקי. האסתטיקה של המותג קלאסית עם נגיעות נוסטלגיות עדינות, והקולקצייה כולה משדרת נונשלנט. הטוויסט הייחודי לשווד מגיע בדמות החומר, כמובן. המחווה של המותג לעיצובי עבר מסורתיים נשמרת דרך פשטות סגנונית ומינימליזם. הדגמים של שווד מיוצרים יוניסקס ומשלבים מראה על זמני ויוקרתי עם חומרים אקזוטיים. התוצאה היא פשוטה ובלתי נשכחת. שני דגמים שאהבנו במיוחד הם הבלמונט וקאנבי.

 

בשווד מאמינים שכל אדם הוא שונה ומיוחד. כל אדם עם הסיפור הפרטי שלו וסימני הזמן, וכל מסגרת עם שלה. הקסם קורה על התפר שבין טכנולוגיה חדשנית לבין אומנות קלאסית. מה שהתחיל כניסוי ביתי תמים בגזע עץ שחיכה בחצר האחורית למישהו שיזהה את הפוטנציאל הגלום בו ויזריק בו חיים, הפך לסדנת מלאכה שוקק ולעשייה מרגשת וירוקה בידיים אמונות. בשווד מאוד גאים בעובדה שחומרי הגלם, בין אם עץ או מתכת, הם תוצרת אמריקאית משובחת. אנחנו מתרגשים מגילויי לאומנות חיוביים מן הסוג הזה, שהולידו תהליך ידידותי לסביבה והעניקו חיים חדשים לג'אנק איכותי. עיצוב קו המתאר של המסגרות והידיות כמו גם לוגו החברה מתרחש בדו מימד, תודות לתוכנת האילוסטרייטור המופלאה, ואז מוטבע על גבי הלוחות הדקים ונחתך בלייזר בדיוק מושלם.

 

Mood for Shwood

 

בתהליך הייצור כולו מושקעות הרבה אהבה ותשומת לב לפרטים, מתוך יראת כבוד לחומרי הגלם ולטבע שממנו הגיעו מלכתחילה. כל שלב בתהליך חשוב בדיוק כמו כל השאר ותורם לתוצאה מושלמת, כמו שרק הטבע מסוגל להיות. החל מבחירת העץ, החיתוך המדוייק לקטעים קטנים יותר, השיוף, הפריסה לרצועות, הטבעת קו המתאר של המסגרת והחיתוך בלייזר, וכלה בהרכבת העדשות והידיות, השיוף החוזר, הצביעה והאריזה. העדשות מתוצרת קארל זיס המעולה מסננות 100% קרינה מסוג UVA/UVB ומורכבות בעבודת יד עדינה בידי צוות בית המלאכה. בין לבין מלטפות אצבעותיהם של חברי הצוות את המסגרות, נוגעות-לא-נוגעות ומוודאות שהקצוות חלקים למגע. רגע לפני שהם אורזים את המסגרות שהאנונימיות ושולחים אותן לבעליהן החדשים, האומנים של שווד מצפים אותן במרקחת שמנים אורגנית וסודית שפיתחו בעצמם בכדי להגן על העץ ולהזין אותו במידת הלחות האופטימלית.

 

אבל זה לא הכל. בשווד מכוונים גבוה מאוד, ואחד הפרוייקטים האחרונים והחדשניים ביותר של המותג הוא אוסף משקפי האבן. אה, ברור, אתם חושבים, מה הבעיה לייצר טקסטורה שתחקה אבן. ביג דיל. אבל לא. בשווד מתכוונים לאבן, כמו אבן צפחה אמיתית, מורכבת על מסגרת עץ אגוז וליבנה. את הטוטאל לוק משלימות באלגנטיות על זוג ידיות עשויות פלדת אל חלד. התוצאה הסופית היא שילוב היסטרי של עידון וחספוס, או כמו שאנחנו אוהבים לחשוב על זה, קייט מוס של משקפי השמש. הכל כולל הכל מרתק בתהליך הייצור של הקולקציה המצומצמת הזו, ובעלי המזל שירכשו לעצמם זוג משקפיים כזה, יקבלו אותו בתוך נרתיק עור יפהפה שנתפר בעבודת יד. בכלל, חברי הצוות של שווד רואים במשקפי השמש שהם מייצרים "אומנות לבישה", מה שמביא אותנו לשיאים חדשים של ריגוש וגורם לנו לרוץ ולרכוש לעצמנו פיסה קטנה של טבע שהייתה שם לפנינו ועם זאת נוצרה במיוחד עבורנו.