דווקא בארץ חמה ולוהטת כמו ישראל, השימוש בכובעים הוא לא נפוץ. אם זאת, בשנים האחרונות הופכים כובעים לאקססוריז לוהטים ומספקים גם הגנה וגם מראה אופנתי ומוקפד. כובע הקש שחזר השנה לאופנה ומהווה את אחד הפריטים החמים של אופנת קיץ 2013 הוא אחד הפריטים הותיקים ביותר בתחום האופנה.

 

כובעי הקש נולדו לפני מאות שנים אצל האיכרים באסיה, בארצות חמות כמו תאילנד וסין שם מלאכת השימוש בקש והאריגה נפוצות מאד. הם נדדו עם הסוחרים האירופאים מאסיה לאירופה והפכו למוצר שנצרך בעיקר על ידי איכרים שטופי שמש שחיפשו הגנה טובה בתקופת הקטיף בקיץ.

 

כובעי הקש הפכו לפריט אופנתי דווקא בתקופה הויקטוריאנית אז השתמשו בהם נשות החברה הגבוהות. כובעי קש אלו היו כמובן שונים לגמרי מהכובעים ששימשו את העובדים בעבודת האדמה. הם היו קטנים יותר ומעוטרים בפרחי בד ואפליקציות שונות. בזמני החורף הנשים הויקטוריאניות נעזרו בכובעי קטיפה כבדים וכובעי הקש הוצאו בתקופת הקיץ מהארון והפכו לפריט אופנתי וקיצי.

 

בשנות השבעים של המאה הקודמת הפכו כובעי הקש למוכרים כחלק מהתנועה הבוהמית ולמשוייכים לנשים אופנתיות וזרוקות אלו. הם צוותו עם שמלות מתנופפות ברוח ועם מראה נערת הכפר שהיה בולט בשנים אלו. לצד ההשתייכות דווקא לאופנה הבוהמית והנונשלנטית, כובעי קש היו גם נחלתם של אנשי החברה הגבוהה שבילו על החופים ברביירה הצרפתית, במקסיקו, במרוקו ובמקומות נוספים. הכובעים שאפיינו את החברה הגבוהה היו כובעי קש רחבים מאד שעוטרו בסרטים צבעוניים ובקישוטים שונים והשתלבו במראה החוף המהוקצע של המעמד הגבוה.

 

לצד התפתחות זו של כובעי קש, חשוב לציין שגם תרבויות פחות מפותחות משתמשות בקש כחומר גלם ליצירת כובעים ושאר פריטי אופנה. במקסיקו אנחנו מכירים את הסומבררו, הכובע הרחב העשוי קש, שמגיע עם מגוון קישוטים וצבעים וכך גם אצל האינדיאנים, באפריקה ובמקומות אחרים ברחבי העולם. באיטליה משוייכים כובעי הקש לשייטי הגונדולות ובאנגליה אפשר למצוא כובעי קש על ראשיהם של ציידים חובבים.

 

הלהיט של קיץ 2013 - כובע קש

 

בקיץ 2013 חוזרים כובעי הקש והופכים לפריט אופנתי שאי אפשר בלעדיו. השימוש בקש כחומר גלם הוא לא רק עבור כובעים בעלי צורה עגולה כמו אלו שאנחנו מכירים, אלא גם לייצור כובעים בגזרות מיוחדות יותר, כמו כובעי בייסבול עשויים קש, כובעי קסקט ועוד.

 

כובעי קש יכולים להשתלב בצורה מושלמת עם ביגוד חוף מכל הסוגים. בגד ים ביקיני צבעוני עם כובע קש ועליו פרחים, בגד ים שלם ומעליו שמלה קלילה שמשתלבת עם כובע קש ורחב - למראה בוהמייני וכפרי וכובע קש בגזרת מגבעת למראה היפסטרי יחד עם מכנסי ברמודה קצרים וחולצת טי - אצל הגברים.