אחת היבשות הכי מסקרנות ורב גוניות מבחינה אופנתית היא יבשת אסיה. התורה האופנתית של היבשת הזאת מתבססת על השילוב בין תרבות המזרח, המסורות העתיקות של כל מדינה ומדינה ובין הניסיון לחקות את הקדמה האופנתית ביבשות אחרות לצד הייצור ההמוני של פריטי לבוש זולים שמשווקים ונשלחים לכל מקום בעולם. אם מתחילים למפות ולהסתכל על יבשת אסיה בעין אופנתית מגלים בה הרבה מאד מקומות שמשפיעים על האופנה העולמית ויוצרים גם בעצמם שפה אופנתית ייחודית ומרתקת.

 

את המסע שלנו בתוך אותה אופנה אסיאתית מסקרנת נוכל להתחיל דווקא ברוסיה. רוסיה שנמצאת על הקו המחבר בין אסיה לאירופה היא מקום בו המסורות העתיקות של סריגה, תפירה עילית, רקמה ועוד מלאכות יד עתיקות מתכתבות עם השפע והעושר שהעם הרוסי רוצה לגלם דרך אמנות ואופנה, תרבות ומוזיקה. עולם האופנה הרוסית מושפע בשנים האחרונות מעלייתם של האוליגרכים ועל מסלולי התצוגות של מוסקבה אפשר למצוא פרטי לבוש שעשויים מהבדים היוקרתיים ביותר, משולבים אבני חן יוקרתיות לצד טעימות מהאופנה הרוסית המסורתית - הדפסים מסורתיים, אפליקציות של פרחים, רקמה רוסית ועוד.

 

בעוד שהנשים הרוסיות שומרות על פאסון ומעדיפות אופנה קלאסית ואיכותית, ביפן תמצאו את ההפך הגמור. יפן מתאפיינת באופנה שמתבססת על טרנדים צעקניים וצבעוניים. האופנה היפנית המרתקת ביותר היא לא אופנת הקימונו, גזרה שדווקא משפיעה על מעצבי אופנה מערביים רבים וגם לא מינמליזם כפי שהפגינו מעצבי האופנה היפנים שהפכו למעצבי על, אלא דווקא אופנת הרחוב. הנערות היפניות בוחרות חולצות טי עם אסוציאציות של קומיקס, נעלי פלטפורמות בכל צבעי הקשת וחצאיות קצרצרות בסגנון תלמידות בית הספר. אין באופנה זו אלמנטים אסייתיים והיא דווקא מייצגת את הרצון של היפניות להפגין אינדיבידואליות וידע באופנה עולמית. 

 

אי אפשר לדבר על אופנה אסייתית בלי לדבר על סין. סין היא אולי בירת האופנה המסחרית של העולם. מאות מפעלים מייצרים מדי יום פריטי לבוש זולים בייצור המוני מהיר ויעיל - מחולצות טי שירט ועד חיקויי מעצבים, מג'ינסים ועד לנעליים זולות - הכל היום מיוצר בסין. לצד האופנה ההמונית הזאת, אסור לשכוח שהסינים אחראים על כמה אלמנטים אופנתיים קלאסיים, ביניהם צווארון סיני שמשתלב בתוך פריטי אופנה מערבית והשימוש במשי יוקרתי ובהדפסים.

 

האופנה של אסיה: בין מסורת לייצור המוני

 

האופנה האסייתית משפיעה על האופנה העולמית בכלל ובכך גם ועל אופנה ישראלית בפרט. כולנו בעלים של פריטי לבוש שיוצרו בסין, בתאילנד או בהודו, אנחנו יכולים לראות אנשים שחזרו מהודו לבושים בבדי הסארי ואנחנו יכולים לפגוש בכל מקום חולצות טי שיוצרו בסין או נעלי פלטפורמות בסגנון יפני, אנחנו רוכשות שמלות בעלות צווארון סיני ונהנות מבדי משי ושיפון שיוצרו באיזור. על אף שאנחנו נוטים להסתכל על יבשות אמריקה ואירופה כמובילות מבחינה אופנתית, אין ספק שבלי לשים לב האופנה האסייתית כובשת אותנו - אם אנחנו רוצים בכך או לא.