כשאנחנו חושבים על אופנה ישראלית אנחנו מדמיינים מכנסי ברמודה חומות מעל לברך, חולצה לבנה מכופתרת וכובע טמבל. אבל היום אופנה ישראלית היא הרבה יותר מאותה אופנת חקלאים ותיקה, היום אנחנו צרכני מותגים מכל העולם ששואבים את ההשראה האופנתית שלנו ממגוון רחב של מקומות, תרבויות ואופנות שונות. במשך החודשים האחרונים סקרנו את האופנות ביבשת אמריקה, אסיה, אירופה, אפריקה ואוסטרליה וניסינו להבין מהן ההשפעות הבולטות בכל המקומות האלו על האופנה הישראלית ובעיקר על אופנת קיץ 2013.

 

גולשים בניאון כמו באוסטרליה

אופנת קיץ 2013 מושפעת למשל מאופנה אוסטרלית של ים, חוף וגלישה. בגדי הים של הרגע מופצצים בצבעי ניאון עם שילוב של שחור ולבן, ממש כמו בגדי הגלישה באוסטרליה. למרות שהאופנה האוסטרלית היא לא המשפיעה העיקרית על אופנה ישראלית, אי אפשר לומר שבקיץ הבא נוכל לפספס את השפעות תרבות החוף האוסטרלית ותרבות הגלישה על האופנה שלנו - צבעי ניאון, בגדי ים שלמים במראה ספורטיבי, מכנסי גלישה, כפכפי ים, כל אלו מהווים חלק בלתי נפרד מהאופנה הישראלית קיץ 2013.

 

הסיקסטיז של אירופה עושים עלייה

לא רק אוסטרליה משפיעה על האופנה של הקיץ הקרוב בישראל אלא גם הסיקסטיז של אירופה, ואם לחדד - של לונדון הסוערת. שמלות הסיקסטיז הקטנטנות, שמגיעות עד מעל לברכיים ועטורות הדפסים גראפיים עושות קאמבק ישראלי עם הדפסים בשחור ולבן, הדפסי נקודות ועוד. הגזרות הנושנות של אירופה בסיקסטיז עברו שדרוג והיום הן משתלבות במגוון מותגי אופנה עכשווים בישראל כמו בכל העולם.

 

אירופה היא אחת המשפיעות העיקריות בכלל על האופנה הישראלית ובעיקר האופנה הישראלית הגבוהה. אנחנו מתלבשים מחויט יותר, מדברים את שפת הוינטאג' ההיסטורית בשווקי היד השנייה ובחנויות שמציעות רכישות זולות של אופנה אירופאית ישנה, מקפידים על רכישת נעליים איכותיות (לפעמים במחיר זול מאוד - כמו באמריקה דווקא) ומנסים למצוא את השילוב בין האלגנטיות האירופאית ובין החום הישראלי.

 

ג'ינס וטי שירט כמו באמריקה

אי אפשר לדבר על השפעות על האופנה הישראלית בלי להקדיש חלק בלתי מבוטל לאמריקה הגדולה ובעיקר לארצות הברית. אז מה לקחנו מארצות הברית? כמעט את הכל. הג'ינס והטי שירט הם דברים שיש לכולנו בארון, כולנו קונים מותגי אופנה בקניון, ממש כמו בארצות הברית וכולנו הבעלים הגאים של נעלי ספורט או סניקרס, לפחות זוג אחד.

 

אמריקה השפיעה עלינו יותר מכל. אנחנו מאמצים כל טרנד שמגיע מארצות הברית, מהדפסים גיאומטרים ועד תיקי הקש, אנחנו קונים מותגים בעלי שם אמריקאי כל הזמן ואנחנו חולמים להיראות כמו או לפחות להרגיש כמו הכוכבים הגדולים של אמריקה - מכתיבי האופנה למיניהם.

 

אפריקה בכל פינה

אפריקה גם היא משפיעה עלינו לא מעט. היא באה לידי ביטוי בהדפסים ודוגמאות אותנטיות שמופיעות אצל מעצבי האופנה מכל רחבי העולם. היא משפיעה על עולם האקססוריז, עם שרשראות חרוזי עץ, תיקי קש, עגילי חישוקים ועוד.

 

אופנה ישראלית - השראה מכל העולמות

 

ובסופו של דבר, הכל מייד אין אסיה

בין אם אנחנו חושקים בטי שירט של מעצב אמריקאי או בתיק שנראה כמו אותו תיק מעצבים שראינו בחנות באחת מבירות אירופה, הייצור ההמוני של פרטי אופנה מתחיל ונגמר באסיה - סין, תאילנד, הודו - המקומות האלו השפיעו על הדרך שבה אנחנו קונים את הבגדים שלנו - עם קניוני הענק ועם יצרני הענק של אופנה להמונים. לצדם, אנחנו מכירים את הגזרות השונות שמגיעות באסיה ורואים אותן בכל פינה - שמלות עם צווארון סיני, כפכפי אצבע על עקב, בדי משי ושיפון ועגילי שנדליר היישר מבוליווד.

 

כמו מכלול העדות, התרבויות והארצות מהן הגיעו ארצה הישראלים, כך גם האופנה הישראלית שאפשר בעצם לקרוא לה אופנה עולמית - היא לוקחת הכל מהכל, מכל פינה בעולם וכל יבשת השפיעה עלינו באיזושהי דרך, עלינו ועל ארון הבגדים שלנו.