הן דקיקות, עושות רעש כשצועדים עליהן ומגיעות בכל צבעי הקשת, הן משמשות ילדים ובני נוער לצד מבוגרים שלא מוכנים להיפרד מהן. השוק עמוס חיקויים שלהן והצבא האמריקאי הכריז עליהן כנעל הסניקרס הרשמית שלו – כשמדברים על פרטי נוסטלגיה קשה שלא לשלוף מיד מן המותן את צמד המילים נעלי אולסטאר. ממש כמו סנדליים תנכיים בישראל, כך נעלי האולסטאר הפכו לנעלי הסניקרס האהובות בארצות הברית ובעולם, לאורך התקופות השונות בהיסטוריית האופנה של המאה שעברה. 

 

גם כיום נעלי האולסטאר מצליחות לשמור על הפופולריות שלהן בזכות מעצבי האופנה, שמשתפים פעולה עם חברת קונברס – היצרנית הרשמית של האולסטארס וליצור עיצובים חדשים ומאתגרים של הנעליים הקלאסיות האלו. עם השנים ובמיוחד בזמנים בהם הנעליים האלו חוזרות לאופנה אנחנו פוגשים בשוק חיקוי אולסטאר שמנסה לשמור על אופי המקור ובדרך כלל נמכר במחיר הרבה יותר זול.

 

אבל לפני הכל, הנה קצת היסטוריה: הכל התחיל בשנת 1917 כשהכדורסלן האמריקאי צ'אק טיילור החליט ליצור נעל מיוחדת שתאפשר לספורטאים שכמותו לתת מנוחה לרגל ולעטוף אותה בתחושה נעימה גם כשהם לא נמצאים על המגרש. התוצאה הייתה נעלי סניקרס עשויות בד קשיח, שעוצבו בתחילה רק בשחור ובלבן, ולהן סוליית גומי עבה.

 

חברת קונברס, שהוקמה כבר בשנת 1908, לקחה את החסות על ייצור הנעליים והחלה לשווק אותם. התגובה של הציבור לאותה אופנה נוסטלגית שאנחנו מכירים היום לא הייתה טובה באותה תקופה ולמעשה עברו עשורים רבים עד שהציבור התאהב באותן נעלי אולסטאר פופולריות כל כך. נקודת המפנה הייתה בשנת 1936 כשנבחרת ארה"ב לאולימפיאדה בחרה לנעול את נעלי האולסטאר לטקס הפתיחה. הנעליים הרשימו כל כך את הקהל הרחב והשאר היסטוריה.

 

ואז הגיע הפאנק: בשנות השבעים הפכו נעלי האולסטאר למושא הערצתם של הפשניסטות של התקופה – הפאנקיסטים. הנעליים השחורות, הלבנות והאדומות השתלבו מצויין עם מעילי העור, המכנסיים הצמודים, חולצות הטי שירט והתספורות הקופצניות. בתקופה זו החלה חברת קונברס לייצר דגמי נעליים עם הדפסים וצבעים מיוחדים, ביניהן בלטו אז הדפסי המשבצות שהיו אהובים כל כך על ילדי דור הפאנק.

 

גם בשנות השמונים והתשעים המשיכו האולסטאר לבסס את עצמן והופיעו במיטב הקליפים של אמני התקופה ולככב כחלק בלתי נפרד ממלתחות הכוכבים של סדרות הטינאייג'רס בטלוויזיה – ביניהן דגראסי, בוורלי הילס 90210 ועוד.

 

פרטי נוסטלגיה: ההיסטוריה של נעלי האולסטאר

 

העובדה שנעלי האולסטאר הפכו לפופולריות כל כך יצרה תרבות חיקויים עשירה שהציעה מגוון רחב של נעלי סניקרס בסטייל ה"אולסטאר" שהגיעו בדרך כלל מסין וממדינות אחרות שמתמחות בייצור חיקויי אופנה. המלחמה בחיקויים האלו מקבלת פוש אמיתי בזכות מעצבי האופנה שלאורך השנים שיתפו פעולה עם קונברס בייצור של דגמים מיוחדים וביניהם נעלי אולסטאר עקב, אולסטאר בובה ומגפי אולסטאר.

 

בין המעצבים האלו ניתן לציין את בית האופנה מיסוני ששיתף פעולה עם קונברס בעיצוב נעלי אולסטאר בעיצוב קולקציית נעליים בהדפסים גיאומטריים, בית האופנה מרימקו ששיתף פעולה ביצירת דגמים בייצור מוגבל שהתבססו על מוטיבים של פרחים וטבע ובית האופנה קום דה גרסון שיצר קולקצייה שכוללה לבבות מקושטים בפרצופי סמיילי חייכניים.

 

נעלי האולסטאר הן פריט נוסטלגי לכל דבר שממשיך לשמור על הפופולריות שלו גם בימינו, בזכות הקשר התרבותי למוזיקה ולספורט ובזכות שיתופי הפעולה המיוחדים של חברת קונברס, שלא מפסיקה להמציא דגמי נעליים חדשים ומפתיעים כגון נעלי סניקרס עקב, נעלי סניקרס בובה ומגפי אולסטאר המגיעים בכל הצורות ובכל צבעי הקשת.