בשנת 1926 פרסמה קוקו שאנל, שאז נקראה עדיין בשם גבריאל שאנל, תמונה של שמלה שחורה קטנה וקצרה ב"ווג" האמריקאי. השמלה הזו לא הייתה גזורה מאותן שמלות ויקטוריאניות רחבות ועטורות מלמלה שהכירו נשות התקופה, אלא מחליפות הגברים השחורות והמצוחצחות.

 

המחשבה של שאנל הייתה שהנשים צריכות שינוי. השחור האלגנטי כבר לא שמור לזמני אבל או לגברים בלבד, אלא גם לנשים שרוצות להיראות מקצועיות, אלגנטיות וגם – יכולות להציג את הנכסים הטבעיים בצורה מכובדת ולא חושפנית מדי. זו הייתה הולדתה של השמלה השחורה הקטנה, שהתקבלה בהתחלה בעין לא נעימה על ידי נשות החברה הגבוהות.

 

כאשר "ווג" הכריז על השמלה הזו כ"מדים שמתאימים לכל אישה ולכל מטרה"  התרחב מושג השמלה השחורה הקטנה אל המעמדות הנמוכים והגבוהים כאחד. לצד השמלה הזו, פרחו חליפות חצאית שהגיעו לשיא שלהן ונחשבו לאופנת העילית של נשות המעמדות הבינוניים והגבוהים כאשר דיור הכריזו בשנות החמישים על ה"New Look".

 

שחקניות הוליווד הפכו את השמלה השחורה הקטנה לאופנה הפופולרית ביותר על קו התפר שבין שנות החמישים והשישים כשהן זונחות מאחור את השמלות הגדולות ואת מראה עקרת הבית מהפרברים ובוחרות בקו מהודק יותר. השמלה השחורה הפכה גם לשמלת הקוקטייל ההוליוודית האולטימטיבית ולצדה חליפות חצאית ומכנסיים ששיוו לכוכבות הוליווד מראה אסרטיבי יותר וכך גם לנשות הקריירה של אותה התקופה.

 

השמלה השחורה הקטנה הפכה לאייקון אופנה בזכות עצמה לאחר יציאת הסרט "ארוחת בוקר בטיפאניז'". אודרי הפבורן, אחת הנשים היפות והפופולריות באותה התקופה, גילמה אז את הולי גולייטלי המיתולוגית, שמתפארת לאורך כל הסרט במלתחה שמושתתת על אותה שמלה שחורה קטנה.

 

פרטי נוסטלגיה: ההיסטוריה של השמלה השחורה הקטנה

 

מאז שנות השישים ממשיכה השמלה השחורה הקטנה להתגנב אל המלתחה שלנו באופן קבוע. בשנות השמונים היא צוותה עם גרבי ברך צבעוניים, עגילים ותכשיטי פלסטיק גדולים, לקבלת מראה יותר צבעוני - שאנחנו מכירים היטב מהאייטיז. מאוחר יותר, עם כניסתם של ילדי הגראנג' אל התמונה, הפכה השמלה השחורה הקטנה לפריט יומיומי שמשתלב עם נעלי אולסטאר, סנדלים ואפילו עם ג'קט ג'ינס מעל.

 

עונת האביב 2013 מביאה איתה חידוש של השמלה הקטנה, לא רק שחורה, אלא בשילוב עם צבעים כמו צהוב, ירוק זרחני ולבן, היא מופיעה בקולקציות של מעצבי העל ביניהם סטלה מקרטני ומוסקינו וגם אצל חברות האופנה המוכרות כאן בישראל. השמלה השחורה הקטנה היא פריט חובה בכל ארון בגדים והיא סמל לאותה מורשת אופנתית מיוחדת שהשאירה אחריה אחת, קוקו שאנל.