אם יש פריט מנצח שנמצא בכל ארון בגדים ממוצע, בעיקר של הגברים אבל לא רק, זוהי החולצה המשובצת. חולצה משובצת היא פריט היסטורי ונוסטלגי אבל גם כזה שמלווה גברים בכל רחבי העולם עד לשנות האלפיים ולמאה העשרים ואחת. כשאנחנו חושבים על הופעה גברית יומיומית קלאסית, אנחנו חושבים על חולצת משבצות, מכנסי ג'ינס וחגורה בולטת ובעוד שהיום מדובר על מוצר שאפשר לקנות בכל חנות מותגים בקניון, פעם היה מדובר בבגדי עבודה לכל דבר.

 

החולצה המשובצת היא למעשה חולצת איכרים שהפכה לתוספת עיקרית למלתחה של חוואים בכל רחבי ארצות הברית ובעיקר בדרום הכפרי החל מסוף המאה ה-19. הרישום הראשון של חולצת משבצות נעשה על ידי חברת וולריץ' בפנסילבניה ב-1850, ששיווקה חולצות משבצות בשני גוונים כפריט הכרחי לכל מי שעובד בשדה ורוצה להנות ממראה מכובד ולא מרושל לצד בד נושם ונוח לעבודה. איכרי ארצות הברית הפכו את החולצה המשובצת למדים לכל דבר כשהם מצרפים אותה למכנסי ג'ינס כחולים, לחגורות עשויות מעור ולזוג מגפיים חומים.

 

מתי הפכה החולצה המשובצת לפריט אופנתי? כאשר הביץ' בויז שחררו את אלבומם Surf girl ב-1963. דווקא נערי החוף השזופים מקליפורניה בחרו ללבוש חולצת משבצות לצילומי עטיפת האלבום ובכך הפכו את החולצה לאופנתית גם בקרב מי שלא עובד בחווה כל היום. לאט לאט התברגו המשבצות גם על גבי תיקים, שמלות, חצאיות ופריטים נוספים.

 

בשנות התשעים הפכה חולצת המשבצות העשויה פלאנל למוצר הבולט בקרב אנשי הגראנג', שהלכו אחרי להקות כמו נירוונה ופרל ג'אם. החולצה המשובצת הפכה לסמל של עולם הרוק, כשהיא נלבשת ללא חגורת עור אלא בצורה מרושלת, לצד נעלי האולסטאר ומכנסי הג'ינס הקרועים. באמצע שנות האלפיים, הרבה אחרי שהגראנג' אמר להתראות, חזר שוב טרנד חולצות המשבצות אל האופנה, גם אצל גברים וגם אצל נשים. 

 

פרטי נוסטלגיה: חולצות משובצות לגברים ולנשים

 

איך לובשים חולצה משובצת היום? יצירת לוק מנצח עם חולצה משובצת לא חייב לכלול היום את אותו מראה קאובויז או איכר אמריקאי פשוט. חולצות משובצות בשילובי צבעים מיוחדים יכולות להשתלב מצויין גם מתחת לג'קט חליפה מחוייטת, מתחת לסריג בגוון תואם או עם פפיון אופנתי. מי שבכל זאת רוצה להישאר נאמן למראה האיכר, יכול לשדרג אותו באמצעות מכנסיים שחורות במקום ג'ינס וחגורת עור שחורה במראה נקי.

 

חולצה משובצת היא פריט חובה בכל ארון בגדים גברי היום, כשהיא משתלבת בצורה נהדרת עם מכנסי ג'ינס ומכנסיים מחוייטים, עם ג'קטים קצרים וארוכים, מכופתרת או פתוחה מעל חולצת טי, מקושטת בעניבה או פפיון לאירועים מיוחדים או סתם כי מתחשק. מה שהתחיל בערבות דרום ארצות הברית, נמשך היום בתצוגות המעצבים שמסרבים לוותר על החולצה הקלאסית הזו.