כולנו פגשנו את הסוסים, השפמים, האיילים והנחשים. ואיפה כל זה התחיל? אצל ההיפים בשנות השישים.

 

סמלים ומוטיבים הם חלק בלתי נפרד מעולם האופנה והם משתנים, יוצאים מהאופנה וחוזרים אליה עם השנים. בשנים האחרונות נתקלנו במגוון סמלים באופנה שהשתלטו לא רק על מסלולי התצוגות אלא גם ואולי בעיקר על מותגי האופנה המוכרים, על חנויות האקססוריז ועל מגוון רחב של מוצרים סובבי אופנה – כמו מוצרי הום-סטיילינג, לדוגמה.

 

בין הסמלים הבולטים של השנים האחרונות אפשר למצוא את מוטיב הינשופים, שמופיע על גבי סריגים ופריטי ביגוד אחרים, תיקים, נעליים ותכשיטים, סמל הנחש - ששב וחוזר מדי פעם לאופנה ובא לידי ביטוי בין היתר בהדפסים נחשיים של מעצבי הטקסטיל בחברות האופנה הגדולות, בעיטורי מתכות יקרות על אבזמי החגורה ובעולם עיצוב התכשיטים ולבסוף השפם. על אף שזה נשמע מוזר למי שאינו מעודכן, שפם באופנה כיום הוא אחד הסמלים החמים ביותר והוא מופיע על מסלולי התצוגות באקססוריז, הדפסי בדים וגם בהפקות אופנה שונות שנראו במגזינים כמו V ו-Vogue.

 

מאיפה כל זה התחיל? סמלים ומוטיבים הופיעו לראשונה בעולם האופנה בשנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת, כאשר מחרוזות הפנינים על עקרות הבית בארצות הברית הפכו לסמל סטטוס שמבטא את מצבן ומעמדן. סמל אופנה מובהק וברור יותר הופיע דווקא בשנות השישים. תקופת המהפכות התרבותיות הביאה איתה רצון לבטא דרך האופנה דיעות פוליטיות והומניות, סמל השלום – אותו Peace מוכר שגם חזר לאופנה בשנות התשעים, היה סמל פופולרי בקרב ההיפים בסוף שנות השישים ובשנות השבעים המוקדמות.

 

הדרך שעשה עולם האופנה מתקופת שנות השישים ועד היום משקפת מאד את הביטוי של סמלים באופנה. מסמל השלום שסימן רצון לשינוי ועד לסמל כמו שפם, שיכול במצבים מסוימים לבטא פמיניזם או רב-מיניות, אבל לא מקבל את הביטוי המתאים כדי להפוך לסמל עם משמעות. לצד סמלים כמו שפם, שנכלל במשפחה אחת עם לבבות, סמיילי (טרנד חם במיוחד באופנת הרחוב בשנות התשעים המוקדמות), משבצות וסמלי צבא שונים, אפשר למצוא היום בעיקר את מוטיב החיות.

 

סמלי האופנה: מה-Peace ועד לשפם

 

מוטיב החיות בא לידי ביטוי דרך סמלים באופנה בכל עשור ובעיקר בשני העשורים האחרונים. בשנים האחרונות הפכו החיות לחלק מהותי בעולם עיצוב האופנה ובעיקר עיצוב האקססוריז. היום אפשר למצוא למשל הדפסי איילים במותגי האופנה החמים ביותר בעולם. סוודר עם הדפס אייל, תכשיטים, חולצות טי ואפילו גרביונים. לצד האיילים שמככבים ברשימת סמלים 2013 אפשר למצוא גם ציפורים, סוסים, חתולים וינשופים. הטרנד החם הבא: שועלים, שכבר מככבים בחו"ל על גבי תיקים, בגדים ואקססוריז.

 

סמלי אופנה הם חלק בלתי נפרד מהעושר והצבעוניות של העולם הזה, הם מבטאים רגשות והלכי רוח של תקופות – מרצון לשלום ולאהבה, דרך נושא המיניות וטשטוש המיניות בין גברים לנשים ועד לשאיפה לחזרה לטבע. לנו כצרכנים, נשאר להנות ממשחק הניחושים – מה יהיה הסמל הבא שיכבוש את עולם האופנה? מי יהיה זנב לשועלים?