אמריקה. יבשת ענקית ובה תרבויות שונות, שפות, מרקמים אנושיים שונים וגם סגנונות אופנתיים שונים - מאופנה ועד עיצוב הבית, מאוכל ועד תרבות. למרות ריבוי הסגנונות והתרבויות, הקו המאד מדויק של האופנה האמריקאית המודרנית - זאת שמתרכזת על הקו הדק בין ניו יורק ללוס אנג'לס, בין מיין לפלורידה, היא תרבות מותגים היומיומיים - זו שאנחנו הישראלים כל כך אוהבים לאמץ.

 

הג'ינס, הטי שירט, הסווטשירט ונעלי הספורט הם המדים של האמריקאים, נשים וגברים כאחד. הטיפוסים האופנתיים באמת, אלו שראינו מאחורי קארי ברדשואו ב"סקס והעיר הגדולה" הם מעטים מול רבים. אמריקה היא קודם כל תרבות מותגים יומיומיים, שתואמים גם את המעמד העליון בעל הכסף וגם את מי ששוקל כל דולר לפני שהוא קונה ג'ינס חדש.  לצד המותגים, ארצות הברית של אמריקה היא המקום שבו נולדה האינדיבידואליות של שנות השישים, ילדי הפרחים שרצו להתלבש כמו שמתחשק להם ולבטא בדיוק את מה שעל ליבם.

  

הכל באמת התחיל מהג'ינס. במאה ה-19 הוקמה חברת ליווייס האמריקאית, שסיפקה ג'ינס זול, נגיש ואיכותי לכל מי שרצה להתלבש כראוי, בצורה שמתאימה גם ליום העבודה המפרך בשדה או בעיר וגם לצאת לשתות כוס בירה מהבילה בסלון השתייה המקומי. המותג הנכון היה ליוויס והג'ינס הנכון, 501 וכל שאר הדגמים, נרכש גם על ידי המעמד הגבוה וגם על ידי המעמד הנמוך. מאוחר יותר הגיעה חולצת הטי, שעשויה טריקו נעים שאפשר ללבוש מתחת לכל ג'קט, מחויט או ספורטיבי. היא עשתה מהפכה והפכה למוצר שחייבים בכל חנות – גם כשמדובר במעצבי על כמו ראלף לורן, דונה קארן או במדפי היוקרה של מייסיס בניו יורק.

 

אולי הדבר שמאפיין את האופנה האמריקאית יותר מכל הוא השילוב בין מראה מחויט ובין אופנת ספורט. המעצבים האמריקאים מתמחים בשילוב בין אופנה מחוייטת, כמו החליפות שהופיעו בעולם העסקים הניו יורקי בשנות השישים והמשיכו לככב בחלונות הראווה של בתי הכלבו האמריקאים ועד למדי הספורטאים בקולג' ובקבוצות הפוטבול המקצועיות, הג'ינס, הטי שירט וכל השאר.

 

המונח "ספורט-אלגנט" נוצר בדיוק על קו התפר בין הסיטי של ניו יורק ושכונות המגורים מסביב ועד היום סגנון הלבוש של האמריקאי הממוצע כולל ג'ינס עם ג'קט מחויט, מכנס דוקרס מבד איכותי עם מעיל ספורטיבי או פשוט טי שירט עם מכנס מחויט, מתחת לחליפה.

 

עולם המותגים: מה אימצה האופנה הישראלית מאמריקה?

 

ללא כל ספק ולמרות שאנחנו רוצים להאמין שכולנו מתלבשות ומתלבשים כמו הפאשניסטות של פאריז, האופנה האמריקאית היא זו שכבשה את האופנה הישראלית יותר מכל. הישראלים, ממש כמו האמריקאים, רודפים אחרי מותגי אופנה, הקניונים מלאים קונים שחושקים בג'ינס החדש או במעיל שראו בפרסומת של מותג זה או אחר. אנחנו מדקלמים את משנת ה"ספורט אלגנט" ביומיום, עם ג'ינס וכפכפים, עם גופיית סבא ומכנס מחויט, עם חצאית עיפרון לצד ג'קט ספורט.

 

ואם זאת, יש עוד דבר חשוב שלקחה האופנה הישראלית מהאופנה האמריקאית, זו של שנות השישים בעיקר. לקחנו את היכולת להיות אינדיבידואליים גם בעולם של מותגים, ממש כמו שילדי הפרחים של אז ניסו להיות. בין כל לובשי הג'ינס והטי שירט, בישראל ובאמריקה, תמיד נמצא את אלו שמנסים לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות פחות ממותגים. את שני הניגודים האלו לימדה אותנו האופנה האמריקאית.