האופנה האפריקאית היא משהו שאנחנו לא מרבים לחשוב עליו אבל למעשה היא שולחת את הסימנים והמאפיינים שלה באופן קבוע לכיוון אירופה וארצות הברית ומעוררת השראה בקרב מעצבי על, מותגים וקובעי טרנדים באופן קבוע. ההשפעות המסורתיות שמגיעות מהיבשת השחורה מככבות לא פעם ולא פעמיים בקולקציות של מעצבי על אירופאיים שלוקחים את מלאכות היד המסורתיות - מרקמה אפריקאית ועד לשימוש בקש או בחרוזי עץ ומשלבים אותן בתוך הקולקציות העכשוויות לצד גזרות מודרניות וצבעים עכשוויים.

 

בשנים האחרונות הפכה האופנה האפריקאית למוכרת קצת יותר בזכות עצמה, בעיקר בגלל הצלחת שבועות האופנה שמתקיימים באופן קבוע בקייפטאון וביוהנסבורג. מעצבים צעירים שצברו את הניסיון האקדמי שלהם בעיצוב אופנה גם בבתי ספר באירופה ובארצות הברית אך גם מאופנת הרחוב המיוחדת של דרום אפריקה ושואבים השראה מהשבטים האפריקאיים והתרבויות השונות ברחבי היבשת מציגים כיום במסגרת שבועות האופנה האלו קולקציות מרהיבות שהמשותף להן הוא השפה הצבעונית הבולטת.

 

אז מה הם בעצם המאפיינים של אופנה אפריקאית?

אופנה אפריקאית מודרנית משתמשת בגזרות קלאסיות שמגיעות מאירופה ומארצות הברית אך מעטרות את הגזרות האלו בבדים עם השפעה שבטית אפריקאית, צבעים עזים שמתכתבים עם נופי היבשת והצבעים הבולטים בה. בשבוע האופנה האחרון ניתן היה לראות קולקציות של מעצבים צעירים שתרגמו את הטרנד של צבעי ניאון ושילבו אותם עם צבעים חזקים כמו אדום, כחול וירוק שמייצגים מאד את הצבעים של יבשת אפריקה - מהשקיעות האדומות-צהובות ועד הנחלים הכחולים עמוקים.

 

אופנה אפריקאית משתמשת גם במלאכות יד עתיקות. רקמות שבטיות שמציגות סיפורי עם ואגדות אפריקאיות, סמלים שבטיים ששייכים כל אחד לשבט אפריקאי אחר, שימוש בעורות ובפרוות גם כשלא מדובר באופנה שהיא פוליטיקלי קורקט והדפסים אתניים של ציורים שבטיים עתיקים - כל אלו הופיעו בשנים האחרונות בקולקציות של אופנה אפריקאית.

 

אפריקה: בין עבודת יד לאופנה מודרנית

 

ומה אנחנו לקחנו מהאופנה האפריקאית?

גם בישראל אפשר היום למצוא את השילוב בין הישן והחדש, דרך רקמות עתיקות, הדפסים שנותנים כבוד לסמלים קדומים ושימוש בצבעים חזקים שמזכירים לנו את צבעי הטבע החמים. על סוד השילובים האלו פועלת כיום תעשיית האופנה האפריקאית שמייצאת מדי שנה לאירופה, לארצות הברית וגם לישראל טרנדים שלא נופלים מאלו שמופיעים על מסלולי התצוגות בערים הגדולים במערב.

השילוב בין בדים פשוטים העשויים מחומרים טבעיים, הדפסים מודרניים לצד השראה מאומנויות עתיקות וציורים שבטיים שמופיעים מדי פעם ופעם גם בקולקציות של מעצבי האופנה או בחנויות של מותגי אופנה בולטים הוא שילוב שנלקח בין היתר גם מאפריקה המודרנית של קייפטאון ויוהנסבורג אך גם מהשבטים בקניה, באתיופיה או במוזמביק.