האופנה האירופאית היא משהו שקשה מאד להגדיר אותו. אירופה היא יבשת ענקית, המתאפיינת בתרבויות רבות שכולן מתאחדות תחת הכיפה המיוחדת של האיחוד האירופי. ללא כל ספק, אירופה היא היצואנית הגדולה ביותר של אופנה עילית מאז ומתמיד - מהשמלה השחורה והקטנה של שאנל ועד לשמלות המלמלה הויקטוריאניות.

 

כדי לסקור את התרומה של אופנת אירופה צריך להתחיל את המסע בפריז, מולדת האופנה ללא כל ספק. בפריז, באטלייה הקטן של החייטים ומעצבי השמלות נולדה האופנה העילית כפי שאנחנו מכירים אותה. תפירה איכותית, גזרות הנתפרות בדיוק רב ויצירתיות שהופכת כל אטלייה – כל סטודיו של מעצב אופנה, לכזו שמדגימה ומשקפת באופן מדויק את הסגנון היצירתי שלו. שבוע האופנה של פריז כיום הוא המראה של עולם האופנה יותר מכל סוף שבוע אחר.

 

ומפריז נעבור ללונדון, שם ללא ספק נולדה לה אופנת המחתרת. מעצבי האופנה הלונדוניים כמו גם מותגי האופנה שנולדו באנגליה, לצד בתי הכלבו שמציגים בכל עונה קולקציות משלהם, מתאפיינים בשפה אישית ואינדיבידואלית משלהם. משמלות המיני של טוויגי בתקופת הסיקסטיז ועד לאופנת הפאנק בשנות השבעים, מהאיפור המוגזם וכריות הכתפיים באייטיז ועד לעלייתם של מעצבי האופנה ששילבו בין אופנת עילית - הוט קוטור ובין אופנת רחוב - אלכסנדר מקווין הבולט שביניהם.

 

לצד פריז ולונדון, שתי הבירות האירופאיות האופנתיות, קשה שלא לשכוח את מילאנו וברלין. מילאנו היא ללא ספק בירת האופנה האיטלקית, ששומרת על הקפדה על חומרים איכותיים, גזרות נקיות ואופנה יוקרתית שמתכתבת עם מה שהולך ברחוב. פריטי הלבוש שמגיעים מאיטליה, בין אם מדובר על נעליים איכותיות או תיקים יוקרתיים, מתכתבים עם אופנת הספורט והקניונים אך עדיין שומרים על איכות.

 

ברלין לעומת זאת, מתאפיינת בעצמאות יצירתית. בשנים האחרונות פועלים במרכז ברלין מעצבי אופנה צעירים שהחליטו לזנוח את המאבק לפתח ליינים משלהם ולהתפרסם במגזינים העולמיים הנחשבים ופתחו בוטיקים מחתרתיים שסוחפים אחריהם מעריצים חובבי אינדיבידואליזם. בברלין תמצאו שוק וינטאג' סוער לצד עיצוב עתידני ורובוטי, עור מול משי, צבעי ניאון מול מונוכרמטיות.

 

אופנה עילית: מה למדנו מהאופנה האירופאית?

 

ומה אנחנו לוקחים מהאופנה האירופאית?

בעוד שהאופנה האמריקאית השפיעה על הדרך בה אנחנו מתלבשים ביומיום, האופנה האירופאית מספקת לנו את ההזדמנות להפגין אינדיבידואליות. העובדה שניתן למצוא באירופה כל כך הרבה מעצבים, מותגי אופנה, שיתופי פעולה בין בתי אופנה שונים, חנויות מסקרנות ושוק יד שנייה ווינטאג' שאין לו תחליף באף יבשת אחרת, מאפשר לנו הישראלים לשאוב השראה של ממש מכל סגנון.

 

העובדה שאין סגנון אירופאי מוצהר מאפשרת לנו להנות מאופנת ה"שילובים" ובעיקר ללמוד מהאירופאים ומאירופאיות איך מתלבשים נכון. שמלת וינטאג' עם ג'קט עור חדש מעליה, ג'ינס פשוט עם חולצת משי פרחונית או מעיל משובץ מעל לשמלת קטיפה שחורה – תורת השילובים האירופאית היא הדבר החשוב ביותר שאנחנו צריכים ללמוד מהאירופאים, לצד הקפדה על איכות הבדים, הייצור והתפירה.